11 Temmuz 2014 Cuma

taşıma sistemleri bebek arabası puset baston puset farkları karşılaştırmaları nelere dikkat edilmeli kraft wollex chicco kanguru


Taşıma sistemi: puset ve araba

                Bebek her zaman evde kalmayacak. Hiç yoksa doktor kontrolü ve aşı için dışarı çıkarmak zorundasınız. Bizim gibi kendi başına yaşayan bir çekirdek aileyseniz düşündüğünüzden çok daha önce ve daha sık dışarı çıkmak zorundasınız demektir. 40 gün evden çıkmayın olayı günümüzde çok kolay değil.

                Bebeği her zaman kucağınızda taşıma şansınız da yok. İlk doğduğunda çok hafif gelen o bebek hızla ağırlaşacak. Hatta yeni doğmuş ve ilk kucağınız aldığınızda tüy gibi hafif dediğiniz bebek yürüdükçe ağırlaşır. Askerlik yapanlar bilir. İlk heves tüfek ele alındığında o kadar da ağır değilmiş denir. Zaman geçtikçe ben ne yaptım dersiniz. Yaklaşık aynı ağırlık ve aynı mekanizma. Kısacası kucak bir çözüm değildir.

                Kanguru konusunu ilerde ele alacağız ancak kanguru gereklidir fakat tekerlekli taşımanın alternatifi değildir. Bütünleyicisidir.

                Çocuk uyuduğunda veya çocuğun beslenmesi gerektiğinde tekerlekli sistem çok daha iyidir. Emzirme yapılabilen kangurular var ancak biraz daha zaman ilerleyip ek gıda vereceğinizde kanguru ve kucak zor olur. Kucakta uyuma hem zordur hem iskelet için sıhhi değildir hem de risklidir. Hata yaptığınızda çocuk savunmasızdır. Kanguruda uyku da sıcak havalarda ve çocuk ağırlaştıkça zorlaşacaktır.

                Bu nedenlerden dolayı medeniyetin ilk adımı olan tekerleği siz de kullanın ve bir taşıma arabası alın. Arabalar 3 ana kategoride toplanır. Pusetler, arabalar ve seyahat setleri

Pusetler:

                Çok basit ve hafif sistemlerdir. Baston puset olarak adlandırılanlar kapandıklarında bir şemsiyeden sadece biraz daha büyüktürler. Geneli çok kolay katlanır. Toplu taşımalar veya küçük arabası olan kalabalık aileler için çok iyi bir seçenektir.

                Ancak ciddi bir dezavantajları vardır: O kadar küçülebilmeleri için pek çok özellikten ve malzemeden fedakarlık edilir. Bu da çocuğun çok savunmasız kalmasına neden olur. Puset  çocuğu posta arabasını soyacak Kızılderililerden korumayacak. Ancak güneş, rüzgar, yağmur , soğuk gibi açık hava şartlarıyla çocuğun arasındaki en büyük koruma çocuk arabasıdır ve pusetlerde genelde bir işe yaramayan güneşlik hariç bir koruma yoktur. Bu nedenle açık havada uzun kullanımlarda çok efektif olmazlar. Feda edilen koruma için yanınıza alacağınız ek kıyafet, battaniye gibi malzeme de pusetin hafiflik özelliğini ortadan kaldıracaktır. Zaten yükünüz çok olacak. Ayrıca pusetlerin tekerlekleri küçük olduğundan çok düz yollar haricinde kullanımı kolay olmayacaktır.

                Bu dezavantajlara rağmen bazı durumlarda puset en akıllıca seçenektir.  Çok sık toplu taşıma kullanacaksanız (özellikle kalabalık şehirlerde) veya hava koşullarına göre dışarı çıkmama şansınız varsa puset iyi bir seçenektir. Üstelik görece ucuzdurlar da; iyi markaların pusetleri daha az bilinen markaların arabaları kadardır ancak. 

                Puset alacaksanız 3 şeye dikkat edin. İlki pusetin arkası tamamen yatabilmelidir. Aksi takdirde bebek 6 aylık olana kadar kullanamazsınız. 6 aydan önce bebeği oturtmak ona çok zarar verir. Bebeğin iskeleti henüz balık kılçığı kadar yumuşaktır ve oturursa kendi ağırlığıyla eğilir, kalça eklemleri de ezilir. Bu nedenle çocuğun tamamen yatabileceği şekilde arkası yatan bir modeli tercih edin.

Dikkat edilmesi iyi olacak ikinci konuysa tekerleklerdir. Pusetler hafif ve küçük olmaları için küçük tekerlekli olurlar. Amortisörleri de olmaz. Küçük tekerlek yolun bütün prüzlerini içeri alır ve hem sizi hem de bebeği çok yorar. Gezme sizler için zulüme dönüşebilir. Büyük tekerlekli model aramayın. Bulamazsınız bulsanız da pusetin mantığına terstir. Ancak 4 tekeri de ikişerli olanları tercih edin.  Onu da bulamadıysanız ön tekeri çift olan model bulun. Hiç yoktan iyidir. Arka tekerde fren olursa iyi olur.

Son madde de çocuğun oturacağı yerin malzemesi. Bazen çok ucuza pusetler bulunur. Genelinin iç döşemesi bildiğiniz naylondur. Çadır brandası gibi malzemeler bile kullanılır. Yatak konusunda dediğim gibi bu malzemeler yazın pişirir kışın üşütür, isilik yapar ve çok rahatsızdır. Alerji riskleri de yüksektir. Bu nedenle keten gibi tekstil kullanılan veya iyi markalara bakın onların kullandığına benzer daha kaliteli, nefes alan tekstil hissi veren sentetik malzemeleri tercih edin.

Tekstil kısmın çıkarılıp yıkanabilmesi (ve bunun kolay olması), iskelet kısmının sağlamlığı ve hafifliği gibi ek özellikleri de bulursanız ne ala. Hepsi bir arada ürün bulmak kolay değildir olduğunda da genelde ucuz olmuyorlar. Ancak merdivenaltı üretim olduğu her halinden belli bir malzemeyi alıp 1 yıl içinde yeniden almak zorunda kalmak yerine baştan bütçeyi biraz zorlayıp daha orta kalite bir malzeme almak daha akıllıca olacaktır. Bazen marketlerde çok ucuz ürünlere rastlıyorum. Bir kısmı bir apartmanın altındaki bir atölyede üretilmiş gibi. Tekstil kısım naylon iskeletse nikelaj. Malzeme kendini belli eder. 100 tlye onu almak yerine 200 tlye tekstili düzgün ve sertleştirilmiş alüminyum iskeletli bir ürünü almak hem kullanırken kolay olur hem de hala ihtiyacınız varken ortada kalmaktan iyidir. Özellikle başka çocuk da düşünüyorsanız düzgün bir şey alın.

Bebek arabası:

Pusete göre daha donanımlı ve kapsamlıdırlar. Daha efektif gölgelikleri olur, iç malzemeleri daha kalındır. Yanlar ve bazen önler de kapalıdır. Çoğu modelde önde yemek yedirilebilecek tabla bulunur. Pek çoğunun file bagajı vardır. Rüzgarlık ve sineklik gibi pek çok ihtiyaca yönelik aksesuar da mevcuttur. Tekerler daha büyüktür, genelinde fren vardır ve daha efektiftir. Bazı modellerde  amortisör bulunur. İçi de daha geniş ve ferahtır. Haliyle katlandığında en iyi mühendislik ürünü bile pusete oranla çok fazla yer kaplar. Ağırlığı da eşdeğer markaların pusetlerine göre daha ağırdır (kraft ile isimsiz bir ürünü karşılaştırmayın).

Bebek arabası alırken tekerleklerin büyük olmasına dikkat edin. Bunun belli bir standartı yok. Maalesef tekeri çok büyük olan modeller de genellikle tasarım ürünler. Tasarım ürünlerse hem çok pahalıdır hem de tasarım/görüntü ön planda olduğundan her zaman klasik modeller kadar kullanışlı olmazlar. Bu nedenle biraz eksik biraz fazlasıyla 20 cm civarı çapı olan tekerlekler faydalıdır. benimki 17 cm.

Amortisör olursa iyi olur. Özellikle prüzlü yollarda çok rahat edersiniz. Ancak amortisör çok yer kaplar. Ve pek az modelde bulunur. pek çok marka arka veya ön tarafa amortisör koyup bırakır. o da işinizi kısmen görür.

Dönen tekerlekler çift olursa iyi olur. Kum ve çimde daha iyiler (parka gideceksiniz ayrıca hastanede çevre düzenlemesi yapılabilir). ön tekerlerin dönme özelliğini kaldıran bir kilit parke taşlı yollarda kullanımınızı çok çok kolaylaştırır. kötü yollarda öndeki dönen tekerlekler kullanımı çok zorlaştırır. bu yüzden kilitlenebilir olursa iyi olur.

Arkada ayakla aktive edilen fren kolaylık sağlar. Aracı sabit tutmak için her seferinde eğilemezsiniz. Önde fren olması faydalıdır ama olmazsa olmaz değildir. Bazı modellerde itme gidonuna elle fren olanağı sağlarlar. İlk bakışa faydalıdır ama gidonun yönünün değişmesini zorlaştırır (genelde engeller). Ayrıca kullanacağınız araç tır değil. Elle durdurulabiliyor. Disk fren kullanılmadığı için fren mekanizması zamanla yıpranacaktır. O özelliğin yaratacağı fiyat farkı genelde getirisinden fazla olur.

İtme gidonu bar şeklinde tek parça olursa daha dayanıklı olur. Eğer elle tutacak şeklinde 2 parçaysa daha altta bir yerde iki itme kolunu birleştiren bir parça olup olmadığına dikkat edin.  Birbirine bağlı olmayan tek parça el tutamakları çok kolay bozuluyor. İtme ağırlığıyla zamanla eğiliyor. Ayrıca onlara sıkça torba asılıyor. Bu yüzden ağırlığı paylaşacak bir ara parça olması iyidir.

İtme kolu ana gövdeye tek parça bağlanırsa daha sağlam olur. Bazı uzun arabalarda itme kolu bükülebilecek şekilde yapılır ve bu bükülme yeri zamanla yalama olur.

İtme kolunun iki yöne dönebilir olması çok faydalı olur. Düz giderken çocuk etrafı seyreder ve uslu durur ama uyuduğunda kolu ters tarafa alıp geri geri iterseniz çocuk gözünüzün önünde olur.

Güneşlik ne kadar geniş alanı kapsarsa o kadar iyidir. Güneşlikte çocuğu görebileceğiniz bir pencere varsa daha da iyi olur. Çocukların yapabileceği cenabetlikler sınırsızdır. Göz önünde olmaları iyidir.

Emniyet kemerini bağlayın ve çözmeye çalışın. Ne kadar zorlanırsanız o kadar iyi. Kısa zamanda açmayı öğrenirler. Ne kadar zor o kadar geç. Çanta tokası gibi tek hamleyle açılan kemerler kullanılmışsa o markadan uzak durun. Düşüncesiz ve tecrübesiz biri tarafından yapılmıştır. Açmak gerçek anlamda çocuk oyuncağıdır. Ayrıca yanlardan ve alttan saran kemere ek olarak omuzlardan inen kemerin olması da gereklidir. Çocuk 6 aylık olduğunda (en geç) kendini atabilecek kadar güçlenmiştir ama duramayacak kadar zayıftır. Sadece yanlardan ve alttan tutan kemerle çocuk arabadan düşebilir. Çocuk büyüdükçe omuz bantları gerekmeyebileceği için istendiğinde takılmamaları tercih nedenidir. Ayrıca kemerlerin yumuşak tekstil olması veya benzeri bir malzemeyle kaplı olmasına dikkat edin. Çıplak naylon kemerler kesebilir.

Ön yemek tablasının sökülebilir olması ileriki yıllarda rahatlık sağlar.

Önde bulunan oyuncaklar çok kolay kırılır ve bozulur. Olması için ek çaba ve para sarfetmeyin.

Arabanın monte edilmemiş kutulu haline bakın. Bir daha asla aynı halde kutulanamıyorlar ama en azından işiniz bitince ne kadar küçülürlerse saklamanız o kadar kolay olur.

Yatak araba gibi bütün malzeme için geçerli bir kural da unisex alın. Başka çocuğunuz olabilir. Ayrıca size uzaktan bakan birinin çocuğun cinsiyetini hemen anlamasına gerek yok.

Arkasının yatar olmasına dikkat edin çocuk uyurken çok faydalı bir özellik oluyor. Sadece avmlerde değil misafirlikte de arabasında uyur.

Tek elle katlanabilir olması çok faydalıdır.  Ağırlığı az ürün daha fazla ödemeye değer.  

Kullanılan tekstil malzemenin kaliteli olmasına dikkat edin dememe gerek var mı? Veya metal iskeletin malzemesi konusunda konuşmaya gerek var mı? Çok ucuz genellikle daha pahalıya gelir. demir malzeme genelde kısa zamanda eğilir ve ağırdır. alüminyumlar daha pahalıdır ancak daha ömürlüdür. üstelik paslanmaz. 
 bir de bağlantı yerleri özellikle baby 2 go, prego gibi orta alt sınıf arabalarda plastik olur. kolay kırılırlar. bulursanız vidalı veya perçinli alın. kırılsa da idareten bir cıvata takılabilir ancak plastik parçaların yedeği çok zor bulunur.
14, ay notu. ayak kısmı ayrıca indirilirse iyi olur. bebek büyüdükçe ayaklarını sarkıtmak istiyor. ayrıca indirip bindirme teknikleri de değişiyor. yemek tablasının çıkarılması olursa iyi olur demişim ama kesinlikle gerek. büyüyünce sığmıyor ve o tabla sadece yük oluyor.
havalı lastikli arabalar çok rahat ancak iç lastik veya sibopları 1-2 yıl içinde bozulabiliyor. özellikle sibop. betonda uzun süre tutmamanız gerekiyor. rahatlık önemliyse tamam ama ciddi bakım istiyorlar. eğer havalı lastikli alacaksanız önceden lastik ebadını ve sibop şeklini kontrol edin. bisiklet veya araç sibobu ile uyumlu olan modeli alın. yoksa 1 tlye alabileceğiniz sibobu markanın servisi 50 tlye satar.  iç lastik te eğer scooterlere uyumluysa ne ala ama özel bir ebatsa işiniz zor. parça aramak veya bulamazsanız tonla para verilen arabayı atmak zorunda kalabilirsiniz. öyle bir model alacaksanız markanın servis imkanlarını da araştırın. dolma teker biraz ağır ve yol hatalarını örtmüyor ama servis sorunu yok.

Her özelliği bir modelde bulmak her zaman mümkün olmaz. Veya burada yazılmayan özellikler karşınıza çıkabilir. Orada iş size kalır. İhtiyacınıza göre yukarıda anlatılan avantaj dezavantaj ve amaç değerlerine göre karar verin.
16. ay notu:
değişik araç tiplerini deneme şansı oldu. onlara ait düşünceler:

ön küçük arka büyük tekerlekli araçlar: genel mantık traktörle aynı. büyük arka teker ağırlığın çoğunu üstlenir ve büyüklüğü nedeniyle yer prüzleri içeri daha az yansız. tekerin batma olasılığı olan kumlu ve çamurlu alanlarda da kullanımı daha kolaydır. ayrıca kaldırım merdiven gibi çıkıntıları tırmanmak için ön tekeri havaya kaldırmak da daha kolaydır. bu nedenlerden dolayı tercih edilebilirler. 
ancak önde 2 set değil tek set teker varsa denge sorunu yaşanabilir. pek çok modelde öndeki tekerler küçük ve tekli. büyük arka tekerin avantajını tekli küçük teker (sağda ve solda teker var ama ikili değil tekli) ortadan kaldırır. böyle bir model tercih edecekseniz önde her iki tarafta ikişer tekeri olan modelleri tercih edin.
arkada sağ sol önde ortada tek tekeri olan modeller: düz yolda manevra kabiliyetleri çok daha fazladır ancak hem kötü yolda sıkıntı verebilirler hem de dengeleri bazı markalarda sorunlu. almadan önce arabaya bebeği oturtup ani ve keskin dönüşler yapın.  itme kolunu daha sıkı tutmanız gerekiyorsa veya açıkça araç yatma eğilimindeyse başk markaya veya modele bakın. denge sorunu yaşanacak demektir.

Seyahat setleri:

Aslında bebek arabasıdır ancak ilk 1 yıl kullanacağınız araba koltuğunu da içerirler ve bu iki araç bir arada dizayn edildiği için araba koltuğu kolaylıkla bebek arabasına da monte olur ve emanet durmaz. Daha sağlam ve sıhhidir. Özellikleri birbirine uyum yapacak şekilde yapılmış olur ve birbirlerine bağlıyken emanet durmazlar.  Örneğin gölgelikler birbirini tamamlar ve oto koltuğu arabanın dengesini  bozmaz .

Bence bebek arabasından daha faydalıdır çünkü araba koltuğu bağımsız olarak da ana kucağı olarak kullanılır ve kalabalık olmayan toplu taşımalarda da kolaylıkla kullanılır. En az ilk 6 ay; genelde 1 yıl oto ana kucağı bebek için daha iyidir. Gölgelikli olanları tercih edin.

16.ay notu:
bazı markalarda araç sadece iskeletten ibaret oluyor ve bebeğin durumuna göre kullanılacak oturak iskelete monte ediliyor. ilk aylarda bebek küçükken ve ana kucağı arabaya monte edilerek bebek taşınacağında çok faydalılar. anakucağını çıkarıp arabaya taktığınızda geriye küçük bir iskelet kalır ve bebek arabası çok küçük olacak şekilde katlanır. ancak bebek 9-10 kiloyu geçip de anakucağı kısmında taşınamaz hale geldiğinde sorun başlıyor. o ağırlıkta bebeğin kullanacağı oturma kısmı arabaya monte edilemeyeceğinden arabayı katlarken size sıkıntı olabilir. buna dikkat edin. büyük oturakla nasıl katlanıyor ne kadar küçülüyor.
 diğer bir dezavantaj bazı markalarda ana kucağı aşamasından sonra kullanacağınız oturma sistemi 1 yaş civarında yetersiz kalabiliyor veya yeterli yatma oturma konforu sağlayamıyabiliyor. genellikle yatma imkanları kısıtlı. bu araçlar çok uyumlu görünse de geneli esnek kullanım sunmaz. 
ayrıca genellikle bu araç tiplerinde itme kolunun yönü de değiştirilemez. mühendislik açısından bu iskelet türlerine böyle bir esneklik koymak zor ve maliyetli. 
bu nedenle klasik bebek arabalarının üzerine ana kucağı oturan modeller bence kullanım açısından uzun vadede daha pratik.

2 yorum: